בתחילת השיעור צפינו בסצנה מתוך הסרט "סיכון מחושב" בו נראית המורה (מישל פייפר) כשהיא לא מצליחה להשתלט על הנעשה בכתה בה היא מלמדת: התלמידים לרוב לא מתייחסים אליה וכשהם כן, הם עושים זאת בזלזול.
מהם האתגרים/ הקשיים העומדים בפני מורה חדש?
מאמרו של קליפורד גירץ- פרשנות של תרבויות
אילו קשיים היא זיהתה וכיצד היא התמודדה?
שלוש
תפיסות יסוד/עקרונות של איתן עליהם נדבר דרך המאמר ובהקשר לסרט:

מהם האתגרים/ הקשיים העומדים בפני מורה חדש?
מאמרו של קליפורד גירץ- פרשנות של תרבויות
אילו קשיים היא זיהתה וכיצד היא התמודדה?
-
סמכות
|
-
תוכן רלוונטי
|
-
ניתוק/חוסר הזדהות
|
-
אמרה שהיא חיילת מארינס
|
-
חוסר מוטיבציה
|
-
כולם קיבלו ציון A
|
-
|
-
חיזוק חיובי
|
-
|
-
תכנון שיעור
|
-
חוסר קשב
|
-
|
-
|
-
תיאום ציפיות
|
-
|
-
הבעת אמון
|
-
|
-
הפתעה
|
-
|
-
התמדה
|
-
|
-
דיברה בשפה שלהם
|
-
|
-
באה ראשונה לכתה- היא חיכתה להם ולא
הם לה
|
-
|
-
מקצועיות-סמכות
|


איתן שאל אם מישהו מאיתנו מזדהה עם הסיטואציה ואלית, שמלמדת בכתת מב"ר בהרצליה אמרה שכן: "לא משנה מה אעשה, התלמידים לא בעניין. הם אומרים דברים כמו 'מה את רוצה ממני?', 'מה עשיתי לך?'"
הצבת גבולות
היכרות עם הכיתה/המערכת
סמכות/כריזמה
חוסר ניסיון- פתרון בעיות
פחד
לטעון את התוכן ולהפוך אותו למשהו שראוי לדבר עליו (יצירת עניין)
רלוונטיזציה
שליטה בעולם התוכן
תכנון מערך שיעור
ניהול רגשות
המאמר מחולק לשלושה חלקים, כשלכל אחד מהם יש מקבילה בכתה:
1. תיאור החוויה של האנתרופולוג שמגיע למקום חדש והוא שקוף. האנתרופולוג התרגש לקראת המסע לבאלי. הוא מגיע לשם בציפיה לפגוש את האנשים, לגלות גילויים חדשים ומרעישים. הוא מגיע ונוחל אכזבה קשה- אף אחד לא מתייחס אליו כלל. הוא מדבר עם אנשים ושם לב שהוא שקוף בעיניהם. ואז קורה משהו שטורף את הקלפים- קרב תרנגולים לא חוקי מתקיים, מגיעה משטרה והוא בורח מהם ככל תושבי המקום. בבריחתו הוא מגיע לבית של מישהו עם חבורת מקומיים. כשהם מגיעים בעל הבית עורך שולחן וכשהמשטרה מגיעה המארח אומר שהם פרופסורים מאמריקה שמתארחים אצלו. כך הצליח גירץ לחדור לחברה המקומית. הוא מבין שקרב התרנגולים הזה הוא סיפור חשוב ומשמעותי לתרבות הבאלניזית.
2. הוא מנתח את אורחות הטקס ופירושו באופן מאוד נרחב. הוא יורד לפרטים מאוד ספציפיים (השחזת הסכין למשל). מתוך התיאור המפורט הזה הוא מפרש את המשמעות של האירוע בשבילם.
3. החלק השלישי והאחרון הוא "תיאור גדוש": גירץ נחשב מהפכן בתחום האנתרופולוגיה, וזו תרומתו לאנתרופולוגיה: האופן שבו צריך לקרוא את הטקסים כטקסטים.
לאחר מכן צפינו בסצנה נוספת מתוך הסרט, בה נראית המורה כשהיא מתחילה להתמודד עם הכתה בדרכים מקוריות.
1. בהלימה לחלק הראשון של המאמר: המעבר מלהיות מישהו מבחוץ ללהיות מישהו מבפנים. אם אתה חלק מבית הספר, יש שפה משותפת שאינה רק מילולית (סמלים, התנהגויות, נורמות) שכולם מבינים, אבל מישהו מבחוץ לא מבין. המורה החדש, כשהוא נכנס לכתה ברור לכולם שהוא מישהו מבחוץ- באופן שהוא מדבר, בתגובותיו וכו'. התלמידים קולטים את זה מיד. המורה שהוא מישהו מבחוץ, היכולת שלו להצליח לאורך זמן היא נמוכה (אם הוא בא באופן חד פעמי זה דווקא יכול לעבוד). אם התלמידים מבינים שאתה אמור להיות מבפנים אבל אתה עדיין לא- אתה שקוף. אז איך הופכים למישהו מבפנים? עצה אחת היא "לאמץ" דמות שיכולה לעזור בהשתלבות (לפעמים יש במערכת אדם שזה התפקיד שלו), יש פעילויות מחוץ לשעות בית הספר, טיולים שנתיים וכו'.
2. החלק השני של המאמר מדבר על תיאור עבה של קרב התרנגולים: לאופולד פון רנקה אמר שהתפקיד של ההיסטוריון הקלאסי לא כולל התערבות אלא מתמקד בעובדות בלבד, ללא פרשנות או התערבות. ("היסטוריה זה לכתוב את מה שהיה"). גירץ אומר את ההיפך לגבי אנתרופולוגיה- אנרתופולוג שרק מספר את מה שהיה מבלי לפרש חוטא לאנתרופולוגיה כי אי אפשר לקבל נקודת מבט על התרבות אותה חוקרים מבלי לתת פרשנות אישית לטקסים שלה. אצל גירץ, המסמן הוא הטקס (גם בביה"ס יש טקסים- מה קורה כשמורה נכנס לכתה, מה קורה כשתלמיד מפריע וכו'). כדי לתאר את התרבות באופן עמוק, הוא צריך לחרוג מהמסמן- לדבר לא רק על הטקס אלא גם על מה הוא מסמל ועל המשמעויות העמוקות שלו, אחרת לא עשית דבר. זוהי המתודה שלו במחקר תרבות ואותה הוא יחיל על תרבויות שונות שהוא יחקור. המשמעות לנושא ההוראה היא שצריך מתודה- צורת עבודה שיטתית. למשל במערך שיעור: אתגר אינטלקטואלי, גיוון במתודות, חלוקת השיעור לקטעים
3. בחלק האחרון של המאמר הוא מביא קטע של פריי: "המשורר בניגוד להיסטוריון לעולם לא קובע קביעות ספציפיות. עסקו של המשורר לספר לך מה מתרחש ולא מה התרחש". המשורר כתב שיר שבו לכאורה ה הוא מתאר משהו שהוא כבר חווה, אבל בעצם הוא רוצה לספר לקוראים על משהו שקורה כל הזמן. לא הדבר שקרה אלא סוג הדבר שקורה כל הזמן- משהו גדול יותר ממקרה ספציפי. תמה שאתה מזדהה איתה, מאורע טיפוסי. קרב התרנגולים הוא מעניין לא רק בגלל ההקשר התרבותי שלו בתוך החברה הבאלינזית, אלא כי הוא מסמן רעיונות אוניברסאליים.
כשאנחנו רוצים לעשות רלוונטיזציה לטקסט, הדרך ה"זולה" והשגויה, זה לעשות שיעור על קראטה (כמו בסרט). זה אמנם מקנה לי תשומת לב אבל ויתרתי על מה שרציתי לומר. אבל אם הקראטה הוא פתיח ונושא השיעור עצמו הוא מה שאני רוצה לדבר עליו, דרך קריאה עמוקה באיזשהו טקסט.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
אנימוטו- תוכנה ליצירת סרטונים מגניבים בזמן קצר.
Animoto.com
אפשר להזין לתוך התוכנה טקסט, תמונות וקטעי וידאו וליצור מהם סרטונים של עד 5 דקות.
לשיעור הבא צריך לשלוח לאיתן את כל הסרטונים שהכנו שנוגעים לקורס, כדי שיכין מהם סרטון באנימוטו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה