יום ראשון, 11 בינואר 2015

שיעור 12 - פוקו והפנאופטיקון

·         שאלון ממוחשב בנושא "האם קראתם את המאמר?"[את השיעור מלווה מצגת סיכום מצוינת לא פחות מהסיכום...]היום נעשה מהלך הפוך, במקום לדבר על פילוסופים ולהגיע לכיתה שלנו, נלך מהמתודה למטאפיזי- נתחיל במציאות.פוקו- פילוסוף הסטוריון צרפתי. למד הסטוריה, הגדיר עצמו כהסטוריון, כתב דוטקטורט במחלקה להסטוריה. אך הוא הוגה דעות אחר. עוסק בגניאולוגיה של ההווה, שמטרתה היא לספק ייחוס לאדם (ניטשה- אני רוצה לעשות גניאולוגיה, לחשוף את מקור הדברים, ולהראות שאלוהים לא עומד בראשית הדברים). מישל פוקו עבר נושא נושא וביקש לגלות מה מקורו (בית כלא, מין, מדע הרפואה, הומניסטיקה), כל זאת מתוך הנחה ששום דבר לא טבעי.
אנו נוטים לקבל את מבנה החברה סביבנו כמבנה היחיד שיש, אנחנו חושבים על רפורמות בתוך המבנה המוכר. לדוגמה לימוד בכיתה בצורת ח'- זה עדיין בתוך מסגרת מובנית, הרפורמה האמיתית היא ללכת אחורה ולראות איפה הרעיון של כסאות ושולחנות נולד ולשנות את זה משם. פוקו הולך לארכיונים, מגלה מי החליט מה, ואיך התקבע מבנה כלשהו. מכאן למשל, שמיניות היא לא דבר מובן מאליו. הומוסקסואל לא היה מוגדר בעבר, אדם לא היה צריך לבחור בזהות מינית יחידה. הרעיון של נתינת זהות מוגדרת נולדה ביחד עם מדע הרפואה שהתחיל לתת שמות ולהגדיר תופעות.


מה הוא טוען?עובדה דמוגראפית גרמה לשינוי- המעבר מהתקופה השחורה למודרנית גרמה לעלייה בכמות האוכלוסייה וזה גורם לעליית המשמעת (דיסיפלין). דיספלין- תחום ידע, וגם כוח.מאפייני המשמעת:חלוקה, בידוד, מעקב, רישום, ריכוז הידע והעברתו.מחד מתייחסים לכולם באופן שווה ומוחלט (כל תלמיד יכול ללמוד כל דבר). מצד שני, ישנה פרמידה היררכית ברורה (תלמיד, מורה, מחנך, רכז, מנהל)הפנאופטיקוןרעיון של פילוסוף ליברל בשם באנטם (על פי פוקו, הביטוי התיאורטי המושלם למערכת החדשה של משמעת). זו מערכת שמבודדת את האדם, האדם נמצא בנראות מתמדת, לעולם אינו יודע מתי הוא נצפה. עצם האפשרות לצפייה מונעת פעולה כנגד יוצר מערכת שבה האדם מפנים לעצמו את המשמעת- המערכת.מבחינת פוקו המשמעות האמיתית של משמעת היא שלא משנה אם צופים בי או לא, אני תמיד תחת איום שניתן לראות אותי ולתפוס אותי. כל המבנים בנויים על אותו רעיון- יש מערכת היררכית ברורה שמנהלת את האנשים במסגרות שונות. מעבר לכך, אפילו המשגיחים הצופים מה'מגדל' הם תחת שליטה. הבירוקרטיה המודרנית נולדת כאן, מערכת ענקית של שילטה שבה כל אחד הוא תחת מעקב. זה גורם לאדם לחיות פחד ולנהוג על פי המערכת.איך זה קשור לחינוך?-          בית הספר הוא צורה של פונאפטיקון.
דומה:
-          ריכוז של אוכלוסיה עם חלוקה ברורה ומגובה על ידי חוק: קטין/ בגיר, תלמיד/ מורה.
-          המשך חלוקות פנימיות: שכבות/ כיתות/ הקבצות/ מגמות.
-          חלוקת התלמיד עצמו על גבי צירים שונים, כולם מדידים: התנהגות, משמעת, לימודים, חלוקה של התלמיד, במקצוע זה או אחר.
-          בידוד: קבוצה/ זוג/ יחיד.
-          על כל החלוקות ישנו מערך מתמיד של מעקב ורישום: נוכחות, התנהגות, ציוד.
-          הידע מרוכז ומועבר הלאה על ציר היררכי. גם המורים נתונים למעקב ורישום, וגם המנהלים.
-          לכולם מתייחסים באותה צורה בדיוק (כל תלמיד יכול ללמוד כל מקצוע, כל כיתה יכולה ללמוד כל שעה, כל מורה יכול ללמד כל כיתה).
-          הכיתה בנויה כפנאופטיקון בזעיר אנפין.-          המורה יכולה לראות את רוב התלמידים תמיד.-          ישנה חשיבות לנראות ("יש לי עיניים בגב"- למה זה חשוב שיש מוטציה גנטית מוזרה?)**צפייה במערכת של בית הספר "משוב"- המדגימה כיצד בא לידי ביטוי המעקב אחר כל נוכחות/ התנהגות של תלמיד בכיתה**שונה:
-          ציר הזמן פועל גם על המרחב: בית ספר עובד רק חלק משעות היום. כמו חלוקת מורה/ תלמיד, ישנה חלוקה בין בית ספר/ חופש.-          החלוקה הזו גם בתוך בית הספר- שיעור/ הפסקה.-          האפקט הפנאופטי העיקרי לא קיים- תחושת המעקב התמידי הלא ודאי. על פי פוקו, חשיבות הפנאופטיקון הוא בכך שלעולם אינך יכול לדעת מתי צופים בך ומתי לא. אם כך- בית הספר אינו כזה, תלמיד לא יודע מתי צופים בו ומתי לא.בית הספר הינו 'פנאופטיקון מעוקר'- חצי מבנה פנאופטי, שפועל רק חלקית. אין להתכחש לנטיות הללו של המערכת- על מערכת החינוך, מרמת המשרד ועד לרמת השיעור.·         חזרה לבוחן מתחילת שיעור- קיבלנו את הציונים על הבוחן לאימיילאיך עושים שאלון כזה?נכנסים לגוגל דרייב> צור> טופס> נותנים שם לטופס> מזינים שאלות.View live form- לינק לשאלון שהתלמידים ייראו, אותו שולחים לנשאלים.
View responses- לינק לתשובות של התלמידים.
באמצעות תוסף שמתקינים על הגוגל דרייב (בחנות האלפיקציות של chrome), ניתן לשלוח את התשובות למייל של התלמידים. התוסף נקרא: flubaroo.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה